martes, 3 de diciembre de 2013

COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL: ENTREVISTA A GUILLERMO OROZCO

En una de les classes de COED, vàrem visualitzar una entrevista a Guillermo Orozco, professor i investigador del Departament d'Estudis de Comunicació Social de la Universitat de Guadalajara, Mèxic.


En primer lloc es formula la pregunta si la societat ha adquirit les competències comunicatives necessàries, i tot seguit comença a brindar diversos arguments.
Els mitjans de comunicació tenen una gran responsabilitat educativa que han d'assumir, i aquesta gran responsabilitat, no s'efectua al cent per cent.
"L'audiència no per néixer audiència ja sap ser-ho", Guillem Orozco compara el fet de ser audiència amb el fet de ser homes i dones. La imatge és universal, però això no vol dir que tothom pugui entrar en aquest món audiovisual, és a dir, hi ha certes coses que no es poden veure a simple vista; hi ha detalls que requereixen aprenentatge per tal de poder entendre bé les imatges. Cal que la gent adopti la manera correcta i adequada de mirar a través de la càmera.
Tot allò que veiem mitjançant la televisió no és la realitat, sinó diferents punts de vista.

Existeixen diversos medis d'educació; professionals, educadors... Aquests són: Els dos principals medis o escenaris on els infants interactuen són la família i l'escola. Aquests dos escenaris són els encarregats d'educar a l'infant per tal que faci un bon ús dels mitjans audiovisuals, i és per això, per exemple, que si els pares dels infants estan treballant, els infants faran més ús del temps d'oci.  Com a mestre, s'ha d'interactuar amb els infants sobre les tecnologies. És per això, que també és del tot rellevant que la família i l'escola treballin juntes, tant de manera explícita com implícita. 

L'educació ha d'actuar a favor dels mitjans de comunicació, ja que els mitjans de comunicació tenen una responsabilitat important en l'educació, ja que, indirectament, aquests mitjans de comunicació tenen un efecte gradualment educatiu en els infants. Per tant, els mitjans de comunicació hauran d'assumir aquesta gran responsabilitat.

Disposar de diversos elements audiovisuals a l'educació està bé però sempre han de complementar la paraula. 
Encara que creiem que sí, degut a què el professor continua sent una persona lineal i autoritària, es desaprofiten greument les tecnologies a l'aula. Per tant, caldria fer una alfabetització tant audiovisual com visual, per tal de treure profit de les tecnologies a l'aula i evitar aquest gran dèficit entre la relació dels nens i la pantalla. Una frase de l'entrevista és "Saber leer y escribir es saber dominar el medio digital y audiovisual".


La meva reflexió envers aquesta gran entrevista o conferència a Guillem Orozco és que fa falta més educació audiovisual, tant dins com fora l'aula, ja que és un fet enriquidor. 
Pel que fa als infants, aquests haurien de visualitzar més la televisió amb els pares, ja que no tot allò que es veu a través de la pantalla és real i educador, és a dir, per exemple, quan visualitzis les notícies, depenent del canal de televisió que facis ús, observaràs diversos punts de vista molt diferents entre ells, inclús contradictoris. 
Pel que fa a la nostra tasca, la tasca de mestre, es requereix també, un gran aprenentatge envers l'àmbit de la comunicació audiovisual, per tal de transmetre els nostres coneixements als infants i així ser partícips de la seva educació.


No hay comentarios:

Publicar un comentario